
SZKOLNY LAPBOOKOWY ZAWRÓT GŁOWY!
Lapbook to w wolnym tłumaczeniu książka na kolanach. Uczeń może ją wykonać dowolnie dobierając elementy, komponując z części logiczną całość, wyróżniając najważniejsze treści i chowając w koperty lub papierowe skrytki to, co uzna za warte odkrycia lub głębszej refleksji. W tworzeniu lapbooków nie ma ściśle określonych zasad. Ważniejsza jest tu fantazja, twórcze wykorzystanie papierowych materiałów i przedstawienie za ich pomocą wybranego zagadnienia. Skoro lapbook jest książką to musi mieć swój tytuł i treść. Na lekcji języka polskiego ta metoda przydaje się w trakcie omawiania lektur, np. jako wprowadzenie, albo podsumowanie, a nawet jako forma sprawdzenia, czy uczeń zapoznał się z treścią.
Tę nową metodę ułatwiającą naukę, na lekcjach języka polskiego, poznawali w lutym uczniowie klas IVb i VII naszej szkoły. Klasy czwarte i siódme wykorzystały metodę lapbooka do pracy z rożnymi lekturami.
Każda praca była inna. W środku kolorowych teczek lub folderów można było odnaleźć książeczki, kieszenie, harmonijki, wachlarze oraz notatki, które pozwalały na uporządkowanie informacji według pomysłu i inwencji autora. W tworzeniu lapbooków nie ma ściśle określonych zasad. Najważniejsza jest fantazja i twórcze wykorzystanie materiałów.
Metoda pracy spodobała się uczniom, dlatego, jak sami powiedzieli, czekają na kolejne lekcje z lapbookiem.